Saturday 14 January 2012

ANGRY BIRD!!!!

ANGRY BIRDS.

Apa yg best sngt game ni?

Cam simple je, game brkaitan burung² yang mrah kpada khinzir² brwarna hijau yg mncuri telur mreka.

sdar x kita..

jwpannya sbab..

Angry Birds..

dipenuhi dgan nilai² dan prinsip² sbuah grakan Dakwah Islamiyah.

1) Jihad dan Tadhiyyah (Pengorbanan)

antara ciri yg paling power pasal Angry Birds ni, sbb burung² yg marah tu smuanya sanggup brkorban mnyerahkan jiwa & tubuh mreka untk mncapai matlamat mreka iaitu mnghapuskan khinzir² hijau yg suka trsengih jika msih hidup di akhir prmainan.

mungkin yg merah, biru & hijau hanya sanggup mncederakan diri sndiri
tpi bgaimana dgan yg hitam dan putih? yg hitam sanggup mletupkan dirinya sediri! yg putih pula? sanggup mngorbankan anaknya!

itu bukanlah satu pngorbanan yg snang mnghantar anak yg msih dlm telur ke medan jihad! sgala²nya untk mncapai satu matlamat untuk mnjatuhkan tembok² jahiliyah yg kukuh, untk mnghapuskan khinzir² hijau itu selama²nya.. terutamanya ketua mereka yang memakai mahkota emas.

"Sesungguhnya Allah membeli dari orang² mukmin itu diri mereka dan harta mereka dengan memberikan kepada mereka syurga.."
(At-Taubah 9:110)

2) Amal Jamaie

dlm nak mruntuhkan tembok² jahiliyah yg bgitu kukuh, burung² yg marah itu tdak brtindak scara brseorangan malahan mreka tdak akan mmpu mruntuhkannya jika brtindak scara berseorangan maka mereka bersatu, bersatu tnaga mreka, brtindak scara brjemaah untk mruntuhkan tembok² jahiliyah itu.

3) Tanzim (organisasi)

yg trsusun tpi adakah diorang main langgar je sape yg serang dulu?
tdak! diorang sdar stiap burung mmpunyai kmampuan & smangat pngorbanan yg brbeza stiap burung mempunyai isti'ab (penguasaan) yg berbeza. jdi diorang susun sape pergi dulu, lepas tu sape lgi yg akan pergi.

knapa?

sbb Saidina Ali mengatakan

"Kebatilan yang tersusun akan mengalahkan kebenaran yang tidak tersusun"

4) Gerak kerja yang Muntijah (berhasil)

bgaimana pula cara diorang susun sape yg prgi dulu & sape yg prgi kmudian? diorang susun dngan mnilai bgaimanakah cara yg paling muntij & cpat untk mruntuhkan tembok jahiliyah itu. maka stiap org yg mmpunyai isti'ab yg brbeza, berfokus kpda klbihannya yg reti potong kayu prgi srang kayu yg bleh hancurkan batu pgi hancurkan batu & mnjadi tanggungjawab kita pula, sebagai qiyadah (ketua) mereka untuk detect, apakah kelemahan musuh kita dan dengan segala kekuatan serta isti'ab jundi (tentera) yang berbeza² bagaimanakah kita ingin menyusun strategi untuk mencapai ustaziyatul alam.

eh silap..

untuk mengalahkan khinzir² hijau tadi dengan tenaga yang paling sikit, dan masa yang paling cepat.

5) Taat

dan sebagai qiyadah perkara yang paling menyenangkan hati kita dan meneruskan semangat kita untuk berjuang adalah kalau kita suruh burung² marah itu menyerang ke atas, maka dia akan pergi ke atas dan kalau ke kanan, maka dia akan pergi ke kanan pasti tidak ada orang yang nak main
dan selama²nya khinzir² hijau itu akan gelak terkekeh² jika qiyadah suruh serang ke kanan, dia pergi melayang ke atas.

6) Ukhuwah

lastly kena faham bahawa ukhwah burung² yang marah itu sangat kuat
itulah teras dan tunjang utama kekuatan diorang mereka sedih, marah, apabila saudara² mereka dicuri telurnya mereka merasai penderitaan saudara² mereka.

kerana sesungguhnya burung² yang berwarna itu bersaudara seperti mana kita umat Islam bersaudara!

jika salah satu daripada saudara kita sakit/derita, kita turut merasakan penderitaannya dan kita akan berusaha untuk menyelamatkan saudara kita
daripada musuh yang nampak di dunia dan juga musuh yang tidak nampak
yang menarik kita ke api neraka.

kenapa?

sebab kita menyayangi saudara kita.

sesungguhnya dakwah ikhwanul muslimin itu adalah berteraskan dakwah kasih sayang kerana cinta kita kepada Islam dan Umat Islam tidak akan wujud game Angry Birds jika tidak ada ukhwah di kalangan mereka. begitu juga tidak akan wujud gerakan Islam malahan mustahil akan menang gerakan Islam jika tidak wujud ukhwah dan muhibbah antara semua umat Islam.

"Apabila telah datang pertolongan Allah dan kemenangan. Dan engkau melihat manusia berbondong²memasuki agama Allah. Maka bertasbihlah dengan memuji Tuhanmu dan mohonlah ampunan kepadaNya. Sungguh, Dia Maha Penerima Taubat"
(An-Nasr 110:1-3)

sedarlah..

pertolongan Allah tidak akan datang jika tidak wujud ukhwah dan kesatuan di kalangan umat Islam dan prinsip kepada kesatuan itu terletak pada Usul 20 oleh Imam Hassan Al-Banna.

semua yang korang baca tadi adalah pengajaran daripada Angry Birds.

tapi ada satu lagi pengajaran yang tersirat iaitu jika kita melihat dunia ini dengan perspektif Islam yang jernih kita akan memasuki sebuah dunia yang berbeza
dan kita akan mampu melihat apakah masalah umat Islam sebenarnya, sehingga mereka tidak mampu menang² lagi sampai sekarang..

"Ukhuwah Teras Kegemilangan"

No comments:

Post a Comment